Selasa, 9 Julai 2019

Menu Diet



Syawal dah habis baru keep in track semula. Sebulan Syawal takda penurunan berat badan. Lepas raya naik 2kg pastu pulun turunkan 2kg..dah tu nak hujung Syawal naik balik 2kg.. Ni dh turun balik 2kg. So total lost still 8kg ya. Dah rugi sebulan di situ tapi takpa la, nama pun raya kan.hahaha..

Haritu aku kata nak share menu diet aku. Nasi aku ambil nasi putih 2 senduk, 167 kalori. Portion nasi ikut besar penumbuk kita, bergantung pada setiap individu, janji kawal kalori sudah. Yang nak tukar beras perang ke,  boiled rice ka, sweet potato ke apa mak nenek ikut suka la janji karbo. Aku tak kuasa nak keluar modal beli beras mahal-mahal tu.

Tak payah nak ikut orang pastu jangan sempit pemikiran sangat nak kurus nak sihat kena keluar banyak modal. Produk tu semua mengarut, tapi kalau mampu dan tak membahayakan kesihatan takda salahnya. Benda boleh free buat apa nak keluar duit. Duit tu pi beli real food makanan sihat lagi bagus. huhu

Lunch biasanya aku memang buat suku-suku separuh, kurang minyak kurang lemak kurang kuah. Ulam dan sayur makan la sebanyak mana lalu sebab sangat rendah kalori. Sayur bergoreng kadang-kadang je kalau masak ke family aku belasah ja tak kuasa nak masak lain. Kira aku tak pantang sangat makan je nasi arab nasi ayam pun asalkan kawal portion dan kawal kalori.

Fav aku ulam ulaman, bendi rebus, brokoli dan terung bakar. Yummy. Sosej tu teringin.hehe

Menu telur fav sangat sebab rendah kalori plus murah hahaha

Buah anytime aku makan. Untuk snacking waktu breakfast lunch time semua bedal. Oat buah tu dua kali tu ja la buat pastu semak tengok oat aku masukkan dalam cekodok anak-anak, kadang buat lempeng..haha

Popia sayur bakar, lempeng labu plus oat tu kalau ada lebihan bahan kat rumah guna apa ada ntuk menu diet. Breakfast aku yang nampak macam diet pun aku makan roti whole meal dengan telur rebus. Selalunya bedal ja bihun goreng, telur roti, nasi goreng, nasi lemak sekali sekala,  tak macam diet pun kan hahaha

Dinner selalunya mee bihun Maggi Koteaw berkuah or goreng. Letak sayur banyak2 plus kawal la kalori ok

Air manis memang aku tak ambil langsung. Kalau teringin sedut-sedut la sikit-sikit tapi boleh kira berapa kali ja. Fast food, jajan,  kek,  biskut, kuih muih and so on makanan kurang sihat formulanya sama seperti air manis. Kalau tak makan langsung memang tipu la. Bila pandai cheat,  pandai la work out bakar semula kalori.

Aku memang tak amalkan eat clean, benda yang sebelum aku diet dan selepas diet aku makan sama je cuma kawal portion. Enjoy je makan sedap tapi berat turun. Jangan terikut-ikut cara diet orang. Tak perlu pun tukar semua yang kita suka makan kepada menu yang kita tak mampu telan.

Diet tak makan nasi, diet makan telur, diet makan buah saja, lama mana kita mampu bertahan. Please la makan seimbang, kurangkan makanan tak sihat, kawal gula, garam dan minyak pastu bersenam untuk kesihatan sepanjang hayat. Doakan aku istiqomah.



Ahad, 2 Jun 2019

Update 2 Bulan Diet (1 Apr to 1 Jun) 8 kg lost



Alhamdulillah aku dah dapat berat ideal. Tak ada jalan singkat untuk turunkan berat, seterusnya jaga kesihatan. Kena pegang tiga benda : Jaga makan + workout + no produk sampah.

Kalau rasa tak boleh buat sorang-sorang cari kawan atau team yang sama-sama ada azam untuk kurus dan sihat. Kalau mampu boleh join mana-mana online coaching asalkan diet secara sihat dan bersenam bukan percaya produk yang punca berat kita turun. 


From 73 kg to 65 kg. Sapa kata gemuk awesome tak tau la. Aku tengok picture aku buruk gila. Ni pun dah lama kot tak bergambar full sebab takut tengok diri sendiri hahaha

So far rekod aku paling berat 74kg pastu diet turun sampai 61kg pastu mengandung anak kedua just nice berat sampai la bersambung pregnant anak ketiga berat terus susah nak turun. Dia naik sikit-sikit tapi aku dok maintain tak mau bagi angka 7 ja kat depan. 

Pastu lama juga stuck kat angka tujuh bagi alasan anak menyusu lapaq sedia. Lepas anak dah besar dah wean off hang takda alasan lagi untuk overweight. Hahaha

Target lagi 5 to 7 kg pastu nak maintain ja tak mau dah keding sangat pun tak awesome.huhu..







Selasa, 7 Mei 2019

Tips Diet (5 Week 5 kg Loss)



Haritu aku buat IF sebulan turun 2kg pastu naik balik 2kg. Aku andaikan IF memang tak sesuai dengan aku yang kuat makan. haha.. Apa jenis diet pun, kalori kita makan kena kurang dari kalori perlu, comfirm berat akan turun. Nak diet kena ada ilmu,  pastikan kita kenali keperluan kita, enjoy dan jangan berlapar.

1 April aku mula diet, kali ni tekad tak makan nasi selama 2 minggu, aku makan sayur, buah dan ratah lauk. Sumber karbo aku ambil dari bihun, mee, koteaw, roti. Sebenarnya nasi tak salah, nilai kalori sama je dengan roti mee, tapi sebab aku susah nak kawal portion nasi,  aku skip buat sementara waktu.

Lepas 2 minggu aku makan nasi 2 senduk sahaja, kuah tak banjir, lebihkan sayur dan buah. Diet aku takdalah extreme sangat, aku makan je semua, cuma kawal kalori. kadang dah masak kat anak aku belasah ja cekodok, roti puri, roti canai tapi berpada kawal kalori. Aku memang tak makan lauk luar, semua masak sendiri. Kalau aku makan macam lupa diri sikit, aku cover dengan puasa sunat Isnin Khamis, jogging, zumba dan skipping.

Alhamdulillah dah loss 5 kg. Tak nampak perubahan sangat, aku still nampak aku gemuk juga, tapi lemak kat perut memang dah banyak kurang.  Jubah hitam ni sebelum berat turun berapa kali aku pakai buang semula ketat kat perut. Sekarang dah loose selesa.


Kalau orang tanya aku macam mana nak mulakan diet, 1st thing say no to air manis, jajan dan processed foods. Pastu kawal portion, kurangkan makanan berminyak, less sugar less salt, belajar la tentang kalori, fat, protein, karbohidrat. 

Diet untuk cara hidup sihat sepanjang hayat bukan semata nak cantik. Target aku nak turun lagi 4kg sebelum raya. Doakan tau. Nanti kalau rajin aku share menu diet aku. Sebenarnya menu diet ni tak penting sangat pun, kita boleh je makan apa yang kita mau asalkan seimbang dan berkhasiat. Selagi kawal kalori mesti berat akan turun. 









Selasa, 18 Disember 2018

Apa Itu Intermittent Fasting?



Intermittent Fasting (IF) adalah trend diet yang semakin popular sekarang. Sebenarnya ia adalah trend kesihatan yang dah lama popular dinegara barat. Di negara kita ni je bila dah viral, yang amal IF ni artis pula, makin ramai la cuba. Tapi bagi aku kalau trend yang bagus, yang memberi kesedaran betapa pentingnya kesihatan tubuh badan, apa salahnya jadi ikutan.

IF merupakan corak pemakanan yang berkitar antara tempoh puasa dan makan. Ia menekankan bila kita boleh makan,  bukannya apa yang boleh dan tak boleh kita makan. Lebih tepat lagi digambarkan IF sebagai pola pemakanan.

Daripada apa yang aku baca, banyak kajian menujukkan IF memberi kesan positif keatas badan dan otak, meningkatkan kesihatan, yang paling best membuatkan kita awet muda sekaligus mungkin juga membantu memanjangkan umur.

Kalau di lihat pada sejarah, manusia sejak dulu kala sebenarnya dah pun mengamalkan IF. Di zaman dahulu dimana tiada tersedia makanan sepanjang masa, tiada peti ais, tiada pasaraya, badan harus berfungsi  menyesuaikan diri walau tiada makanan dalam tempoh yang lama.

Berpuasa dari semasa ke semasa sebenarnya adalah lebih semulajadi daripada sentiasa makan 3 hingga 4 jam sekali.  Dalam Islam sendiri kita digalakkan berpuasa sunat, yang mana kita tahu sangat bagus untuk kesihatan.

Yang paling baik sekali untuk diet bagi orang Islam adalah berpuasa, tapi kalau tak kuat semangat boleh amalkan IF. Waktu puasa IF kita boleh minum air kosong, ambil minuman tanpa kalori seperti teh atau kopi tanpa gula.  So far aku boleh telan air detox je la.

Kalau tak diet pun air detox ni aku memang sedia dok buat

Prinsip IF adalah membahagikan hari atau minggu kepada tempoh makan dan tempoh puasa,  dimana dalam tempoh puasa kita makan sedikit atau tidak boleh makan langsung. Kaedah IF yang polular adalah :

16 / 8 ( protokol leangains) : Yang paling popular dan ramai amalkan. Tidak boleh makan sarapan dan puasa dalam tempoh 8 jam. Contohnya waktu terakhir kita makan adalah jam 8 malam, so kita kena puasa 16 jam sehingga 12 tengahari. Waktu makan adalah dari pukul 12 tengahari hingga 8 malam. Tak semestinya ikut jam yang aku nyatakan, boleh adjust masa ikut kesesuaian individu.

Eat-Stop-Eat : Puasa 24 jam sekali atau dua kali seminggu. Contohnya puasa dengan tak makan malam pada hari pertama hingga hari seterusnya.

5 : 2 Diet : Hanya makan 500 hingga 600 kalori pada dua hari bukan berturut dalam seminggu, kemudian makan seperti biasa pada hari lain.

Semua kaedah ni mampu menurunkan berat badan sekiranya makan tidak berlebihan dalam tempoh makan. Ikut teori pun, kurang kalori kita makan maka berat akan turun.

Kalau ikut logik cara pemakanan orang Malaysia, makanan sarapan semua kaya kalori. Buat IF ni dah tak payah fikir nak sarapan apa, nasi lemak dan roti canai yang tinggi kalori tu pun boleh tinggalkan terus. Sepanjang IF aku memang tak ambil langsung air manis. Fast food memang elak, tapi sekali sekala cheat day makan KFC ok kot. Diet jangan sampai hilang nikmat makan.hahaha..

Permulaan IF memang kita akan makan banyak dalam tempoh makan. Ye la 16 jam kot tak jumpa makanan mesti lapar. Believe me dari sehari ke sehari nafsu makan tu semakin kurang, perut kita pun dah terbiasa tahan lapar ketika puasa. Lama-lama tengok makanan pun dah tak nafsu, sekadar makan untuk hilangkan lapar sahaja.

Sebenarnya kalau buat IF 16/8, kita hanya puasa beberapa jam sahaja ditolak waktu tidur, sangat enjoy tak membebankan. Nak kawal portion dan makan makanan yang sihat tu je perlu disiplin. Insyaallah slowly but surely. hehe.