Pages

Selasa, 9 Julai 2019

Menu Diet



Syawal dah habis baru keep in track semula. Sebulan Syawal takda penurunan berat badan. Lepas raya naik 2kg pastu pulun turunkan 2kg..dah tu nak hujung Syawal naik balik 2kg.. Ni dh turun balik 2kg. So total lost still 8kg ya. Dah rugi sebulan di situ tapi takpa la, nama pun raya kan.hahaha..

Haritu aku kata nak share menu diet aku. Nasi aku ambil nasi putih 2 senduk, 167 kalori. Portion nasi ikut besar penumbuk kita, bergantung pada setiap individu, janji kawal kalori sudah. Yang nak tukar beras perang ke,  boiled rice ka, sweet potato ke apa mak nenek ikut suka la janji karbo. Aku tak kuasa nak keluar modal beli beras mahal-mahal tu.

Tak payah nak ikut orang pastu jangan sempit pemikiran sangat nak kurus nak sihat kena keluar banyak modal. Produk tu semua mengarut, tapi kalau mampu dan tak membahayakan kesihatan takda salahnya. Benda boleh free buat apa nak keluar duit. Duit tu pi beli real food makanan sihat lagi bagus. huhu

Lunch biasanya aku memang buat suku-suku separuh, kurang minyak kurang lemak kurang kuah. Ulam dan sayur makan la sebanyak mana lalu sebab sangat rendah kalori. Sayur bergoreng kadang-kadang je kalau masak ke family aku belasah ja tak kuasa nak masak lain. Kira aku tak pantang sangat makan je nasi arab nasi ayam pun asalkan kawal portion dan kawal kalori.

Fav aku ulam ulaman, bendi rebus, brokoli dan terung bakar. Yummy. Sosej tu teringin.hehe

Menu telur fav sangat sebab rendah kalori plus murah hahaha

Buah anytime aku makan. Untuk snacking waktu breakfast lunch time semua bedal. Oat buah tu dua kali tu ja la buat pastu semak tengok oat aku masukkan dalam cekodok anak-anak, kadang buat lempeng..haha

Popia sayur bakar, lempeng labu plus oat tu kalau ada lebihan bahan kat rumah guna apa ada ntuk menu diet. Breakfast aku yang nampak macam diet pun aku makan roti whole meal dengan telur rebus. Selalunya bedal ja bihun goreng, telur roti, nasi goreng, nasi lemak sekali sekala,  tak macam diet pun kan hahaha

Dinner selalunya mee bihun Maggi Koteaw berkuah or goreng. Letak sayur banyak2 plus kawal la kalori ok

Air manis memang aku tak ambil langsung. Kalau teringin sedut-sedut la sikit-sikit tapi boleh kira berapa kali ja. Fast food, jajan,  kek,  biskut, kuih muih and so on makanan kurang sihat formulanya sama seperti air manis. Kalau tak makan langsung memang tipu la. Bila pandai cheat,  pandai la work out bakar semula kalori.

Aku memang tak amalkan eat clean, benda yang sebelum aku diet dan selepas diet aku makan sama je cuma kawal portion. Enjoy je makan sedap tapi berat turun. Jangan terikut-ikut cara diet orang. Tak perlu pun tukar semua yang kita suka makan kepada menu yang kita tak mampu telan.

Diet tak makan nasi, diet makan telur, diet makan buah saja, lama mana kita mampu bertahan. Please la makan seimbang, kurangkan makanan tak sihat, kawal gula, garam dan minyak pastu bersenam untuk kesihatan sepanjang hayat. Doakan aku istiqomah.



1 ulasan:

Nora Karim berkata...

Terbaik Muni... I follow. Diet pun makan sedap apa... hehehe