Ahad, 22 Januari 2012

Mengira Kalori Diperlukan Sehari



Untuk mengira jumlah kalori yang kita perlukan dalam sehari, ada beberapa faktor diambil kira iaitu jantina (gender), umur (age), berat badan (weight) dan paras aktiviti (level of activity).

Basal Metabolic Rate (BMR)


BMR adalah jumlah tenaga yang diperlukan untuk terus hidup. Ini termasuk bernafas, organ dan lain-lain yang diperlukan untuk terus bernyawa.

Formula untuk Lelaki 

 = 66 + (13.7 x wt in kg) + (5 x ht in cm) - (6.8 x age in years)

Formula untuk Wanita

 = 655 + (9.6 x wt in kg) + (1.8 x ht in cm) - (4.7 x age in years) 

* BMR aku:
= 655 + (720 + 291.6 - 131.6)
=
 1535

Next Daily Calorie Requirement
  • Sedentary = BMR x 1.2 (little or no exercise, desk job)
  • Lightly active = BMR x 1.375 (light exercise/sports 1-3 days/wk)
  • Moderately active = BMR x 1.55 (moderate exercise/sports 3-5 days/wk)
  • Very active = BMR x 1.725 (hard exercise/sports 6-7 days/wk)
  • Extra active = BMR x 1.9 (hard daily exercise/sports & physical job or 2xday training)

Aku pilih lightly active sebab aku cuma kerja dekat opis, tak naik turun tangga pun, aku buat kerja rumah, bersenam ringkas dan kadang jogging.
* DCR aku
= 1535 x 1.375
 2110.63  calories/day

Maka, 2110.63 adalah jumlah kalori yang perlu aku ambil dalam sehari. Untuk turunkan 1 pound berat, aku kena bakar 3500 kalori.
1 pound = 0.45 kg
Wah..pitam!haha..

SUMBER : http://www.kembarawanita.com/2011/03/kira-kalori-yang-diperlukan.html

1 ulasan:

Apple berkata...

Wah.... u hidup sehari saya perlu lbh krng 1767 kal. saya makan sehari lebih krng 3500 kal. haaa??? adoi mcm mana nak control ni?? ayam goreng, sotong goreng, terung goreng.. sume pun goreng2.. mungkin kena nasihatkn empunya cafe kena buat stim2 je, kurang kal sket.. hehehe.. tp btul la... pitam la cmni.