Pages

Ahad, 16 Disember 2018

Intermittent Fasting



Last update May 2015..konon nak diet pastu terpregnant ke Aryan sado.. Terkubur terus hasrat nak slim.. pastu dari sehari ke sehari membina badan, hanyut dengan makanan yang melimpah sedap, berat badan makin hari makin naik gerun, marilah kita lakukan sesuatu.hahaha

Intermittent Fasting (IF) sekarang kan tengah trending, aku baru juga tahu pasal IF ni dalam awal tahun kawan sekolah dok buat..tapi aku tak ambik port sangat la.. pastu kecoh Lisa Surihani slim sebab buat IF.. Kebetulan aku pun dok nak diet tak menjadi saja.. Ketaq lutut kalau tak makan or makan sikit..sungguh diet 2 3 hari ja pastu fail. Tak boleh nak mula buat macam dulu.. Nak puasa Isnin Khamis pun dah tak berapa kuat. Walaupan azam tinggi tapi diet tu hangat-hangat taik ayam orang kata.hehe

Aryan pun dah wean off susu badan.. Aku rasa inilah waktu terbaik untuk aku dapatkan semula berat ideal. Dulu boleh bagi alasan breasfeeding selalu lapar.. Makan banyak sebab menyusu..sekarang totally sebab nafsu.. untuk sihat dan cantik marilah cuba untuk berubah.

Aku pun mula cari maklumat tentang IF.. tengok video apa kata doktor tentang IF.. Cari ilmu sebelum mula. Lain entry nanti aku tulis apa itu IF..kesan IF kepada sel dan horman badan and so on. Aku rasa IF macam sesuai untuk aku.. Enjoy tak membebankan.. Tak payah nak fikir apa menu yang boleh dan tak boleh makan. Takat air manis tu memang aku boleh ja nyah terus tanpa keraguan.

Aku cuba buat 16/8 (16 jam puasa 8 jam waktu makan) selama seminggu. 4 hari pertama tu waktu makan memang makan serupa naga,  belasah cukup-cukup lapaq teruk katakan. haha.. Pastu bila puasa hari seterusnya  rasa ok.. Nafsu makan dah makin kurang, yang mana sangat baik untuk permulaan aku menurunkan berat badan. Masalah aku ni nak mula tu cukup payah, dah mula Insyaallah boleh keep in track sampai capai target. Harap kali ni aku istiqomah.keke..

Last aku timbang berat memang dah jejak 70 kg something. Aku pun memang rasa badan dah naik sangat especially tang perut, mula tak selesa cepat penat. Selalu kalau berat jejak angka 7 ja aku memang gelabah la..  So untuk senang nak pantau berat badan sales Lazada 12.12 haritu aku grab weight scale baru, yang lama dah rosak.

Cik Pinky berbaloi RM 15 plus je.. Harap bertahan lama


Dalam sejarah hidup aku... kalau tak pregnant, dengan ketinggian 162.. berat aku paling tinggi adalah 74kg. Dah jejak angka 7 memang aku patut insaf la.. Kalau dah makin naik nanti makin susah nak turun. Nak buat kerja nak beribadat pun jadi baloq.. Paling penting untuk kesihatan, makin hari makan berumur kena la jaga.

Orang kata aku tak la gemuk sangat tapi hakikatnya aku bukan nak kurus sangat pun.. Aku nak berat ideal.. Inchloss baru selesa dan confident nak pakai baju apa pun.

Semalam 15 hb 12 aku timbang berat aku 73 kg (gila gemuk. haha) so permulaan diet officially dikira dari semalam.. mari tolong doakan aku boleh lost at least 10kg. Hehe.. Amin..








Tiada ulasan: